Skip to main content

Opleidingsprogramma Elektrotechniek (mini MTS)

Vul de naam van de deelnemer in
Vul de naam van de deelnemer in
Vul een geldig e-mailadres in.
Vul een groep in
Vul de naam van de leidinggevende in
Vul een geldig e-mailadres in.
Vul de naam van de sub-regio specialist in
Vul een datum in
Vul een reden voor inschrijven in
Selecteer
Selecteer
Vul een reden voor inschrijven in

Vaststellen huidig competentie niveau

Om vast te kunnen stellen wat het huidige niveau is van de competenties die benodigd zijn om professioneel en vakvolwassen de functie van Servicemonteur te kunnen invullen is dit instroom-formulier samengesteld.

De Senior/Lead Engineer/Specialist neemt dit formulier gezamenlijk met de deelnemer door met als doel om een zo’n goed en eerlijk mogelijk inzicht te krijgen in het actuele Elektrotechnische niveau van de deelnemer. Deze uitkomsten dienen als basis voor het komen tot de specifieke leerdoelen van de deelnemer in relatie tot het opleidingsprogramma, de ondersteuning en een eventueel vervolg.

Deze ‘startmeting’ geeft een belangrijk fundament voor het gericht ontwikkelen van hetgeen nodig is. Tevens is deze startmeting een referentie op basis waarvan de progressie van de ontwikkeling van de deelnemer kan worden vastgesteld.

Het totaal (overall) niveau wordt op basis van de MBO-richtlijnen aangegeven, aangevuld met het niveau van de specifieke competenties:

1. Technisch Inzicht
2. Technische Vakkennis
3. Technische Vaardigheden

*) Om een beeld te krijgen van hoe de niveaus in het MBO (en HBO) worden beschreven zijn onderaan beschrijvingen toegevoegd.

 

Instroomniveau deelnemer

Bepaal gezamenlijk op basis van:

  1. de beschrijving van het opleidingsprogramma en
  2. de eigen praktijkervaring vanuit het dagelijks werk;

wat het actuele instroomniveau is en geef dit hieronder weer.


Technisch inzicht

Gedragsankers voor de competentie technisch inzicht:

  • Het vermogen om technische processen te doorzien;
  • Kan oorzaken van technische problemen doorgronden;

Is in staat onderlinge verbanden te bepalen en daarover een juist oordeel te vormen.

Niveau 1

Begint basale technische verbanden te zien en te begrijpen. Weet nog niet de juiste vragen te stellen om duidelijkheid te krijgen over technische verbanden. Is nog niet of niet volledig in staat om oplossingen te vinden bij afwijkende procesgang.

Niveau 2

Signaleert en verbetert fouten in simpele technische relaties. Stelt vragen om duidelijkheid te krijgen over het verband tussen simpele technische verbanden. Doorziet het waarom van de toegepaste technische werkwijze. Weet oplossingen te vinden bij afwijkende uitgangspositie of afwijkende procesgang. Begrijpt materiaaleigenschappen voor het doel waar ze voor gebruikt worden.

Niveau 3

Stelt vragen om duidelijkheid te krijgen omtrent oorzaak en gevolg in complexe technische verbanden. Doorziet de samenhang in technische gegevens (zoals oorzaak en gevolg van constructies). Gebruikt de juiste modellen of analysetechnieken voor het uitvoeren van testen. Doorziet wat wel en niet met een (technisch) model bereikt kan worden. Lost technische problemen volgens de bestaande methode(s) op.

Niveau 4

Is in staat analyses van complexe technische processen te maken en beoordeelt deze aan de hand van gestelde normen. Beoordeelt complexe technische problemen c.q. processen met behulp van verschillende methodieken. Hanteert analysetechnieken om verbanden in complexe technische processen te doorzien. Analyseert methodisch gericht op het beheersen van productieprocessen.

Selecteer het niveau
Ongeldige invoer

Technische vakkennis

Voorwaarden technische vakkennis:

  • Elektrotechniek, werktuigbouwkunde, onderhoudstechniek;
  • Kennis van de benodigde gereedschappen en handmachines;
  • VOP NEN3140, VCA.

Niveau 1

Heeft nog onvoldoende kennisniveau van de gerelateerde vakgebieden. Verschillende leerinterventies zijn nodig om de kennis eigen te maken en te laten integreren. Er  zijn nog een ruime hoeveelheid aan studie-uren nodig om de benodigde kennis op niveau te brengen. Het kennisniveau is te laag om volledig zelfstandig alle werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Niveau 2

Heeft een redelijk algemeen kennisniveau van de gerelateerde vakgebieden. Er zijn nog verschillende leerinterventies nodig om de kennis te vertalen in concrete vaardigheden en acties. Er zijn nog een ruime hoeveelheid aan studie en integratie uren nodig om geheel zelfstandig alle werkzaamheden uit te voeren. Op verschillende vakgebieden kan er geoefend worden met zelfstandig uitvoeren van de werkzaamheden.

Niveau 3

Heeft een goed kennisniveau van alle vakgebieden die gerelateerd zijn aan de functie. Heeft met deze kennis een redelijke tot goede ervaring opgebouwd waarbij de kennis wordt ingezet. De kennis is nog niet volledig geïntegreerd. En het proces van het uitvoeren van de werkzaamheden bevindt zich nog in de fase van het bewust bekwamen. Kan in een groot aantal vakgebieden geheel zelfstandig de werkzaamheden uitvoeren.

Niveau 4

Heeft met behulp van de verworven specialistische kennis een ruime ervaring opgebouwd waarin de kennis direct paraat en toepasbaar is. Weet de juiste kennis adequaat in te zetten zodat de werkzaamheden effectief en efficiënt worden uitgevoerd. De kennis heeft sterk bijgedragen aan een grote mate van onbewust bekwaam zijn, vakmanschap en vakvolwassenheid. Heeft de kennis en ervaring om processen te overstijgen/ te overzien en met nieuwe inzichten en ideeën processen te verbeteren.

Selecteer het niveau
Ongeldige invoer

Technische vaardigheden (ervaring)

Gedragsankers voor technische vaardigheden:

  • Is in staat bepaalde technische handelingen correct uit te voeren;

Kan verworven technische kennis adequaat in de praktijk brengen.

Niveau 1

Nauwelijks tot geen ervaring in de fysieke handelingen die vereist zijn om de werkzaamheden behorende bij de functie uit te voeren. Heeft nog veel uren nodig om ervaring in de breedte en de diepte op te bouwen. Kan de werkzaamheden nog niet volledig zelfstandig uitvoeren. Heeft een goede supervisie nodig van een deskundig praktijkbegeleider.

Niveau 2

Redelijke ervaring in de fysieke handelingen die vereist zijn om de werkzaamheden behorende bij de functie uit te voeren. Voert de meeste handelingen nog niet geheel zelfstandig uit of alleen wanneer deze bestaan uit duidelijk beschreven of geïnstrueerde handelingen die bij het niet correct uitvoeren een laag (afbreuk)risico met zich meebrengen. Regelmatige begeleiding van een deskundig praktijkbegeleider is nog nodig. 

Niveau 3

Een ruime ervaring in de fysieke handelingen die vereist zijn om de werkzaamheden behorende bij de functie uit te voeren. Voert de werkzaamheden over het algemeen geheel zelfstandig uit. En weet wanneer het nodig is om hulp te vragen zodat er geen onnodige risico’s worden genomen waar de kans op nadelige gevolgen bij bestaat. Zoals het verlies van tijd, geld en gevaar voor mens en omgeving.

Niveau 4

De ervaring om als expert en vak- en functievolwassene alle werkzaamheden uit te voeren die behoren bij de functie. Voert de werkzaamheden volledig zelfstandig uit en doet dit op de meest effectieve en efficiënte wijze en houdt daarbij continu rekening met de complexiteit van het grotere geheel waarbinnen de uitvoer van de werkzaamheden plaatsvinden. Gericht op het heden en de toekomst.

Selecteer het niveau
Ongeldige invoer

Actueel overall niveau

MBO Niveau 2: beginnend beroepsbeoefenaar. Je maakt onderdelen voor elektrotechnische producten en systemen. Daaruit stel je ook eenvoudige eindproducten samen. Het gaat om uitvoerend, praktisch werk waarbij je voornamelijk te maken hebt met de elektrotechniek en elektronica. Daarnaast kun je in aanraking komen met ICT (hardware) en werktuigbouwkunde.

Niveau 2 : Kennis van componenten.

 

MBO Niveau 3: zelfstandig beroepsbeoefenaar. Je maakt onderdelen voor elektrotechnische producten en systemen. Daaruit stel je ook eenvoudige en complexe eindproducten samen. Je werkt zelfstandig en waar nodig begeleid je collega's. Je werk speelt zich voornamelijk af binnen de elektrotechniek en elektronica. Daarnaast kun je in aanraking komen met ICT (hardware) en werktuigbouwkunde.

Niveau 3: Kennis van systemen

 

MBO Niveau 4: middenkaderfunctionaris / gespecialiseerd beroepsbeoefenaar. Je maakt onderdelen voor elektrotechnische producten en systemen. Daaruit stel je ook eenvoudige en complexe eindproducten samen. Vervolgens regel je die in en stel je ze af. Je bent breed inzetbaar, je begeleidt collega’s en je werkt samen met collega's in andere disciplines. Je werk speelt zich voornamelijk af binnen de elektrotechniek en elektronica. Daarnaast kun je in aanraking komen met ICT (hardware), meet- en regeltechniek, besturingstechniek en werktuigbouwkunde.

Niveau 4: Met de kennis van componenten en systemen een juiste diagnose stellen

 

HBO Niveau: Je kunt de functie zelfstandig uitvoeren. Proactief breng je ideeën aan die gerelateerd zijn aan de uitvoer van de functie. Je beschikt over voldoende ervaring en het analytisch vermogen om zaken te doorzien en te weten wat er beter kan. In staat om snel overzicht te krijgen en in hoofdlijnen te zien hoe jouw taken aansluiten bij die van anderen binnen en buiten jouw afdeling. Je hebt oog voor complexiteit. Jouw ontwikkeling is zowel breed als diep en je bezit specialistische kennis op het vakgebied. Je bent in het bezit van goede schriftelijke en mondelinge vaardigheden waardoor je op een juiste en effectieve wijze communiceert.

 

Selecteer het niveau
Ongeldige invoer

De gezamenlijk geformuleerde leerdoelen voor het Opleidingsprogramma Elektrotechniek (mini MTS) zijn:

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

De deelnemer is zich bewust dat de progressie in zijn ontwikkeling, door leidinggevende en Service College tussentijds geevalueerd wordt.

Door de ondertekening van dit formulier geeft de deelnemer aan op de hoogte te zijn van de inhoud en zich te verbinden aan de gemaakte afspraken.

Vul de afspraken in
Vul de naam in.
De handtekening van de deelnemer ontbreekt
Vul de naam in.
De handtekening van de deelnemer ontbreekt